TIPS BILA JUMPA MAKCIK BAWANG MAMARIAM

TIPS IBU HAMIL BILA JUMPA ‘MAKCIK BAWANG’ 

“kecik je perut, ye ke mengandung? Kalau dh brp bulan dah?”

“ee… knp muka hitam ni.. org lain mengandung jgak tp tkdelah buruk mcm ni..”

“ knp gemuk sangat ni? Betul ke mengandung ke makan bnyk?”

 

Mesti mommy pernah dengar ayat2 tu semua kan? Tu lah ayat2 makcik bawang yang tak bertauliah…

cakap main lepas tak jaga perasaaan mommy langsung kan?..  Tapi takpe mommy, sis ada Tips bila mommy terjuma makcik bawang ni..

 

HIRAUKAN DAN JAWAB DENGAN TENANG MAAMRIAM

1. Mommy hiraukan dan jawab dengan tenang

Maybe mommy boleh jawab dengan tenang dan jawab semua soalan itu dengan berkeyakinan tinggi…

Tapi jangan sampai tinggikan suara tau… Orang tua kita kena hormat..

 

AJAK SUAMI PERGI JAUH DARI MAKCIK BAWANG MAMARIAM

2. Ajak suami pergi jauh dari makcik2 bawang

Haa.. dengan ini.. mommy akan selamat dari soalan ‘maut’ dari makcik bawang tu.

Mungkin suami pun selamat dari soalan ‘maut’ tu… hehe

 

 

PLANNING AWAL DENGAN SUAMI MAMARIAM

3. Buat planning awal2 bersama suami

Nampak macam simple kan tp kesanya baik tau utk mommy..

mommy boleh jawab soalan tu dengan mudah dan boleh tanya balik kat makcik bawang tu semua…

 

Tapi mommy perlu ingat kita kena hormat kat org yang lebih tua…

Kadang mereka hanya ingin bergurau atau tak tahu keadaan kIta yang sebenarnya.. Kita boleh menjawab tapi dengan jawapan yang baik..

Harap mommy semua manfaatkan apa yang sis tuliskan ini yer…

Jika rasa perkongsian ini bermanfaat, boleh kongsikan kepada rakan, kenalan ye ♥♥

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

d
c