ANAK YANG DULU PERNAH ADA SEJARAH BAYI JAUNDIS/KUNING? TAK LARAT DAH ASYIK NAK ULANG ALIK KE KLINIK, BABY PLAK ASYIK MENANGIS JE SEBAB KENA CUCUK AMBIK DARAH DAH TAK SANGGUP NAK DENGAR

Demam kuning pada bayi mesti akan merisaukan semua ibu bapa. Bayi yang dilahirkan sihat dan normal juga tak mustahil untuk kena demam kuning juga tau.

Biarpun demam kuning ini nampak biasa dan kerap menyerang bayi dalam usia 1 hingga 4 hari tapi kita tak boleh ambik mudah je tau. Demam kuning boleh menjejaskan pendengaran dan perkembangan otak bayi.

Mommies jangan susah hati tau, meh akak nak share cara untuk turunkan kuning bayi dengan cepat, yang part last skali akak paling syorkan!

 

I. Elakkan makan jamu dan herba

 

Apabila anak terkena jaundis, mommies mesti hati-hati supaya tidak memakan sebarang jamu & herba seperti lada hitam, kunyit, dan halia kerana bahan-bahan tersebut boleh menyebabkan jaundis lambat sembuh.

 

II. Air rebusan pokok dukung anak

 

Ambil secekak pokok dukung anak kemudian rebus sehingga mendidih. Biarkan sehingga suam, ambil rebusan tadi dan mandikan bayi sambil selawat. Insya Allah demam kuning akan berkurangan.

 

III. Kerap susukan bayi

Bayi jaundis akan menjadi sangat mengantuk dan tidur sepanjang masa. Mommies perlu kejutkan bayi setiap satu jam untuk menyusukannya.. Susukan bayi dengan kerap kerana susu ibu adalah penawar terbaik. Dan yang paling penting, berikan susu ibu tau, bukan susu formula.

 

IV. Minum Jus Mamariam

 

Haa nak senang amalkan je Jus Mamariam ni sepanjang preggy sehingga habis berpantang. Kandungan jus mamariam ni terdiri daripada buah-buahan berkhasiat dan makanan sunnah yang bagus untuk mommies dan baby.

Antara kelebihan Jus Mamariam:

  •  Cegah kuning bayi
  • Meriahkan susu badan
  •  Kurangkan morning sickness
  •  Memberikan tenaga
  •  Cegah sembelit

Ini saja yang akak nak share dengan mommies smua, semoga mommies dan baby sihat sentiasa. Pssttt ada lagi tau info2 yang menarik lepas ni, so stay tuned..hehe

Comments

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Latest articles

    KENAPA PERLU BUKA BUKU PINK?

    Salah satu perkara utama apabila anda mengetahui bahawa anda hamil adalah untuk membuka buku pink. Bila waktu sesuai buka buku pink ibu mengandung? Bagi ibu-ibu yang baru pertama kali bakal [...]
    Read more

    7 Pantang Larang Ketika Berpantang

    Waktu berpantang adalah waktu yang sukar untuk ibu yang baru sudah bersalin.Kenapa waktu berpantang dianggap waktu sukar ? Hal ini adalah kerana waktu berpantang adalah waktu dimana ibu-ibu hamil perlu [...]
    Read more
    Let's get Social ! Follow us on Social Media :
    Need Help ?
    Phone : +609-667 1410
    Operation Hour :
    Sun - Thu : 9:00am - 5:30pm
    Fri : 9:00am - 11:00am
    Disclaimer
    Product effectiveness depends on individual suitability.
    Each result may different for every individual.
    Copyright 2023 © Mamariam Sdn Bhd 201601043013(1213955-V). All rights reserved.
    RM0.00 0
    Cart

    No products in the cart.

    Continue Shopping