3 SIMPTOM PEMBAWAKANBUDAK PADA SUAMI MAMARIAM

ISTERI HAMIL, SUAMI PUN TERKENA “PEMBAWAKAN BUDAK”?

Bunyi macam kelakar dan pelik tapi ada jugak tau si suami yang alaminya. Sindrom ni dikenali syndrome couvade atau sympathetic pregnancy symptoms. Rasa kesian pulak suami yang muntah,loya dan mood swing masa isteri mengandung.

 

Bagi yang baru hendak bergelar ibu dan bapa sekaligus masih belum ada pengalaman, ini antara simptom “pembawakan budak” yang boleh terkesan pada si suami:

 

ALAHAN DAN MUAL MAMARIAM

1.Punca psikologi (Alahan dan mual)

Ingat isteri je alahan, suami pun sama tau alahan dan mual-mual.ada yang mengidam macam2! Kalau ada sindrom ni pada suami, isteri jangan gelakkan suami tau. Lagi bagus isteri beri ruang dan masa untuk si suami relaks.

 

 

KEGELISAHAN SUKAR TIDUR MAMARIAM

2.Kegelisahan

Lumrah kan suami dilanda kebimbangan time isteri sarat mengandung. Antaranya suami sukar tidur malam, rasa tak selesa dan kepenatan. Nak tido pun tak lena.  Harap bersabar ya!  Gejala ni taklama dan akan beransur hilang.

 

 

MOOD SWING MAMARIAM

3. Mood swing

Amboi sikit-sikit merajuk, kalah mak buyung ! jangan terkejut mommy jika suami alami perubahan emosi tiap hari.

Mungkin disebabkan perubahan hormon tetapi sistem saraf juga memainkan peranan dalam perubahan berkaitan emosi ni tau.

 

Jadi semua simptom ni tak dapat dirawat kerana kehadirannya adalah sesuatu yang normal. Jangan risau ya para suami!  Sikap saling memahami pastinya dapat mengurangkan tekanan dalam tempoh peralihan menempuhi alam keibubapaan.

Jika rasa perkongsian ini bermanfaat, boleh kongsikan kepada rakan, kenalan ye ♥♥

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *